3D schieten
3D-schieten is een tak van het boogschieten waarbij op levensechte, 3D schuimrubberen dieren modellen van dieren wordt geschoten op een parcours in een bosrijke omgeving. De afstand tot het doel moet door de schutter zelf worden ingeschat, en er wordt geschoten vanaf houten paaltjes (plokken) op verschillende afstanden tot het doelwit. De sport is gericht op het testen van de vaardigheden van de schutter in realistische, uitdagende omstandigheden.
Natuurlijke omgeving
Wedstrijden vinden plaats in natuurlijke, vaak bosrijke gebieden, wat zorgt voor een uitdagende omgeving.
Dieren-doelen
In plaats van papieren doelen, worden er levensechte, 3D-modellen van dieren gebruikt.
Afstand inschatten
Schutters moeten zelf de afstand tot het doel inschatten, omdat deze niet altijd wordt aangegeven, wat de uitdaging verhoogt.
Plokken
Vanaf speciale houten paaltjes (plokken) wordt geschoten, waarbij de kleur van de plok de toegestane schietafstand bepaalt, afhankelijk van de boogklasse en leeftijd van de schutter.
Beperkt aantal pijlen
Per doel mag de schutter een beperkt aantal pijlen gebruiken, wat het belang van nauwkeurigheid vergroot.
Verschillende boogklassen
Schutters worden ingedeeld in verschillende klassen op basis van het type boog dat ze gebruiken, zodat de sport eerlijk blijft.
Realistische uitdagingen
Er wordt rekening gehouden met natuurlijke obstakels zoals bomen en struiken, en ook met hoogteverschillen in het terrein.

